Honaro na CES 2015 Serdecznie zapraszamy na nasze stoisko na targach CES

wiadomość

poleć

referencja

dodaj relację

dodaj do ulubionych
Historia Wszystko zaczęło się w sezonie 1947/48 od powstania sceny dramatycznej w Teatrze Lalki i Aktora stworzonym przez Elżbietę i Zenona Kalinowiczów. W 1948 r. prywatną antrepryzę Kalinow

Dołączyliśmy do akcji "Kupon dla Krwiodawcy".


Jako wyraz uznania dla Krwiodawców oferujemy bilety ulgowe w cenie 17 zł na wszystkie spektakle.

 

Kupony upoważniające do zakupu biletów po cenie ulgowej są do pobrania na profilu http://krwiodawstwo.honaro.pl (zakładki : Oferta → Kupony)

 

Kupony są widoczne tylko dla Krwiodawców.

Oddaj krew a otrzymasz Dyplom z unikalnym kodem.
Wpisz kod i pobieraj kupony.

 

Zachęcamy wszystkich do oddawania krwi!

 

 

 

 

 

Historia

Wszystko zaczęło się w sezonie 1947/48 od powstania sceny dramatycznej w Teatrze Lalki i Aktora stworzonym przez Elżbietę i Zenona Kalinowiczów. W 1948 r. prywatną antrepryzę Kalinowiczów przejęło miasto, zmieniając jednocześnie jej nazwę na Teatr Młodego Widza (upaństwowiono go w 1950 roku).

W 1953 r. dyrekcję i kierownictwo artystyczne objął na trzynaście lat ceniony aktor Adolf Chronicki. Zabiegając o zmianę teatralnego szyldu skupił się na "dorosłym" repertuarze sceny dramatycznej, na kształtowaniu jej profilu artystycznego. 1 stycznia 1957 r. zmieniono nazwę teatru na Teatr Rozmaitości i przyznano fundusze na generalny remont. Mimo fatalnych warunków pracy udało się przygotować kilka znaczących przedstawień m.in. odważną Warszawiankę Wyspiańskiego (w AK-owskich kostiumach) wyreżyserowaną przez Halinę Dzieduszycką i Adolfa Chronickiego, Tramwaj zwany pożądaniem Williamsa w reżyserii Zygmunta Hübnera. W 1958 r. Jerzy Jarocki przygotował Wracamy późno do domu Karpowicza, rozpoczynając tym spektaklem 30-letnią współpracę z teatrem. To przedstawienie stało się też początkiem długiej obecności Tymoteusza Karpowicza na scenie przy ul. Rzeźniczej, zwanej na przełomie lat 50-tych i 60-tych "domem Karpowicza". Uroczysta premiera Zawiszy Czarnego Słowackiego w reżyserii Andrzeja Witkowskiego i z rewelacyjną scenografią Piotra Potworowskiego była pierwszym przedstawieniem w wyremontowanym teatrze. Dobre warunki pracy zaowocowały ciekawymi spektaklami: udanym debiutem teatralnym Kazimierza Kutza, pełnymi rozmachu realizacjami dramaturgii radzieckiej Szymona Szurmieja, pracami Stanisława Igara i Andrzeja Witkowskiego.

Lata 1966-1973 to czas wyraźnego wzrostu poziomu artystycznego teatru pod kierownictwem Andrzeja Witkowskiego. Wybór Edmunda Wiercińskiego na patrona teatru i zmiana jego nazwy na Teatr Współczesny określiły kierunek artystycznych poszukiwań Witkowskiego. Pociągnęło to za sobą zmiany repertuarowe i odmienne kształtowanie zespołu artystycznego. Linię repertuarową wyznaczały realizacje dyrektora - Namiestnik Hochhuta, Zielone rękawice i Przerwa w podróży Karpowicza, Róża i Przedwiośnie Żeromskiego, Samuel Zborowski Słowackiego. W taki teatr znakomicie wpisywały się prace Jerzego Jarockiego - Pluskwa Majakowskiego, wybitna Stara kobieta wysiaduje Różewicza czy Śmierć na gruszy Wandurskiego w reżyserii Józefa Szajny. Wtedy też debiutuje w Teatrze Współczesnym Helmut Kajzar - jako reżyser Bolesławem Śmiałym Wyspiańskiego, jako dramaturg - Paternoster w reżyserii Jerzego Jarockiego.

Współpraca z teatrem Helmuta Kajzara i Tadeusza Różewicza, określony i ugruntowany profil artystyczny oraz świetnie przygotowany zespół aktorski, to spadek jaki po Andrzeju Witkowskim otrzymał Kazimierz Braun, dyrektor naczelny i artystyczny Teatru Współczesnego od 1975 r.

Już pierwsza praca reżyserska Brauna - Białe małżeństwo Tadeusza Różewicza okazała się wielkim sukcesem artystycznym i frekwencyjnym (ponad 600 spektakli). Sukcesami były także kolejne, ambitne realizacje dyrektora: Anna Livia Słomczyńskiego, Matka Courage Brechta, Operetka Gombrowicza, Dziady Mickiewicza, Przyrost naturalny i Pułapka Różewicza, Dżuma Camusa. Helmut Kajzar przygotował m.in. znakomite Odejście Głodomora Różewicza oraz swoje sztuki: Trzema krzyżykami, Villa dei misteri, Teatr metacodzienny - Samoobrona. Braun umiejętnie wykorzystał i rozwinął artystyczny "spadek" po Witkowskim budując jeden z najlepszych teatrów w Polsce, który swoje osiągnięcia prezentował z sukcesami również poza krajem. Zdjęte po pierwszej próbie generalnej Nienasycenie w reżyserii Wiesława Saniewskiego było ostatnim przedsięwzięciem artystycznym dyrektora Kazimierza Brauna. Po konflikcie z władzą komunistyczną został natychmiast odwołany ze stanowiska. Wraz z nim odeszło z teatru wielu aktorów.

Ci, którzy pozostali wraz z dyrektorem Janem Prochyrą starali się stworzyć nowe oblicze teatru. Dwa mocne akcenty tej dyrekcji to niezapomniany Sztukmistrz z Lublina Singera w reżyserii Jana Szurmieja i Samobójca Erdmana w reżyserii Jerzego Jarockiego.

Kolejne lata i dyrekcje - Krzysztofa Rościszewskiego, Julii Wernio, Zbigniewa Lesienia - to m.in. debiuty teatralne Sylwestra Chęcińskiego (Komedia sytuacyjna), obsypana nagrodami, wspaniała Historyja o chwalebnym zmartwychwstaniu Pańskim Mikołaja z Wilkowiecka w reżyserii Piotra Cieplaka, Wiśniowy sad Czechowa zrealizowany przez Andro Enukidze, Rewizor Gogola w reżyserii Sergieja Desnitskiego.

W kształtowaniu artystycznego wizerunku teatru znaczący udział mieli aktorzy, od przedwojennych jeszcze artystów - Józefiny Bolskiej i Wacława Zdanowicza, Wiktora Biegańskiego, Stanisławy Zbyszewskiej, Zuzanny Łozińskiej, poprzez pierwsze powojenne pokolenia aktorów - Danielę Makulską, Eliasza Kuziemskiego, Henryka Hunko, Wiktora Grotowicza, Józefa Pierackiego, Władysława Dewoyno, Zdzisława Kuźniara i kolejnych: Zdzisława Kozienia, Andrzeja Bielskiego, Erwina Nowiaszaka, Genę Wydrych, Marlenę Milwiw, Edwarda Lubaszenkę, Maję Komorowską, Marię Zbyszewską, Bogusława Kierca, Teresę Sawicką, Halinę Skoczyńską.

Teatr od 1995 r. jest znów teatrem miejskim z nazwą Wrocławski Teatr Współczesny im. Edmunda Wiercińskiego.

Cztery lata później, 1 stycznia 1999 r., dyrektorem naczelnym i artystycznym teatru została Krystyna Meissner. Od początku jej dyrekcji Teatr Współczesny nie tylko mocno wpisał się w życie kulturalne Wrocławia, ale uważany jest powszechnie za jedną z najciekawszych, najbardziej interesująco prowadzonych polskich scen teatralnych. Uznanie publiczności i krytyki zdobył sobie czytelnym repertuarem, poważnym traktowaniem widza, a przede wszystkim świetnym doborem realizatorów różnych generacji. Od 2001, co dwa lata, Teatr organizuje Międzynarodowy Festiwal Teatralny DIALOG-WROCŁAW, którego kolejna, szósta edycja odbyła się w październiku 2011 roku.

Opinie

dla Wrocławski Teatr Współczesny im. Edmunda Wiercińskiego

Brak Opinii

Sprawdź, co mówią o nas nasi kontrahenci

Polecają nas

Brak Poleceń

Nasi Klienci

Brak Klientów

Dostępne zadania

Dostępne zadania

Brak Zadań

Zlecenia i przetargi

Zlecenia i przetargi

Brak Przetargow

Sprawdź dostępne kupony

Sprawdź dostępne kupony

Brak Kuponów

Zobacz nasze produkty

Zobacz nasze produkty

Brak produktów

Zobacz nasze usługi

Zobacz nasze usługi

Brak Usług

Zobacz nasze portfolio

Zobacz nasze portfolio

Brak Portfolio

Gdzie jesteśmy

Nadchodzące wydarzenia

Nadchodzące wydarzenia

Brak Wydarzeń

Aktualne oferty pracy

Aktualne oferty pracy

Brak Ofert