Współczesne wyzwania dla teorii i praktyki resocjalizacyjnej
From:
2011 Oct 13, 14:00
To:
2011 Oct 14, 17:00
Visibility:
Public
Description
Dolnośląska Szkoła Wyższa we Wrocławiu
Instytut Pedagogiki Specjalnej
Zakład Resocjalizacji
zaprasza do udziału
w
Ogólnopolskim Seminarium Naukowym pt. „Współczesne wyzwania dla teorii i praktyki resocjalizacyjnej”
w dniach 13-14 października 2011 r. we Wrocławiu
Komitet organizacyjny:
prof. dr hab. Dorota Rybczyńska-Abdel Kawy - przewodnicząca
prof. dr hab. Marek Heine - przewodniczący
dr Anna Karłyk-Ćwik – sekretarz naukowy
mgr Wiesław Kata – sekretarz organizacyjny
Komitet naukowy
prof. dr hab. Aleksandra Korwin-Szymanowska (Uniwersytet Warszawski, Warszawa)
prof. zw. dr hab. Bronisław Urban (Uniwersytet Jagielloński, Kraków)
Koncepcja seminarium
Teoria i praktyka resocjalizacyjna stoją dziś w obliczu nowych wyzwań, bowiem obserwowany od wielu lat kryzys polskiej resocjalizacji zrodził potrzebę redefinicji procesu resocjalizacji i jego efektów oraz pogłębionej analizy założeń teleologicznych, metodycznych oraz pedeutologicznych pedagogiki resocjalizacyjnej.
Poszukując odpowiedzi na pytanie o istotę współczesnej formuły resocjalizacji pragniemy przeanalizować złożoną symptomatologię, etiologię oraz konsekwencje niedostosowania społecznego w wymiarze indywidualnym i społecznym. Pragniemy zwrócić uwagę na złożoność i różnorodność działań resocjalizacyjnych, realizowanych zarówno
w instytucjach, jak również w środowisku otwartym oraz na interdyscyplinarny charakter profilaktyki, terapii i wychowania osób niedostosowanych. Ważne są dla nas pytania o możliwości efektywnej i nowoczesnej resocjalizacji tych jednostek, uwzględniające dorobek naukowy oraz doświadczenia praktyczne Polski i innych krajów europejskich. Bardzo istotna jest również kwestia pedeutologicznych uwarunkowań procesu resocjalizacji, czyli szeroko rozumianych kompetencji zawodowych pedagogów resocjalizacyjnych oraz systemu ich kształcenia i przygotowania zawodowego.
W związku z powyższym proponujemy, aby problematyka seminarium skupiała się na następujących zagadnieniach:
1. Uwarunkowania oraz symptomy niedostosowania społecznego w wymiarze indywidualnym i społecznym.
2. Nowe tendencje i kierunki zmian w resocjalizacji instytucjonalnej i realizowanej
w środowisku otwartym w Polsce i innych krajach Europy.
3. Optymalizowanie metod pracy resocjalizacyjnej i poszukiwanie nowych rozwiązań metodycznych.
4. Readaptacja i pomoc postpenitencjarna.
5. Profilaktyka, wychowanie, terapia – sprzężenia zwrotne.
6. Kompetencje zawodowe oraz kształcenie i przygotowanie zawodowe pedagogów resocjalizacyjnych
Mamy nadzieję, że aspekty prezentowane na seminarium zainteresują zarówno badaczy, teoretyków, jak i praktyków: pedagogów, psychologów, socjologów, prawników, pracowników socjalnych, kuratorów, doradców, konsultantów, wychowawców/nauczycieli oraz specjalistów niosących pomoc i wsparcie jednostkom niedostosowanym społecznie, które wymagają profesjonalnych oddziaływań wychowawczo-terapeutycznych i resocjalizacyjnych.