Honaro na CES 2015 Serdecznie zapraszamy na nasze stoisko na targach CES

wiadomość

poleć

referencja

dodaj relację

dodaj do ulubionych
Muzealnictwo etnograficzne dokumentuje te nurty kultury, w których najpełniejszy wyraz znajdują wszelkie procesy społeczne, zróżnicowanie regionalne i narodowościowe.

Historia

Muzealnictwo etnograficzne dokumentuje te nurty kultury, w których najpełniejszy wyraz znajdują wszelkie procesy społeczne, zróżnicowanie regionalne i narodowościowe. Tym samym spełnia ono wyjątkową rolę na terenach, gdzie historia obfituje w wydarzenia, których konsekwencją są przemieszczenia ludności, zderzenia często krańcowo odmiennych tradycji. Dolny Śląsk jest takim właśnie regionem. Od początków osadnictwa nakładały się tu na siebie wpływy kultury polskiej, czeskiej, serbołużyckiej i niemieckiej, ale lokalnie także innych grup etnicznych, przybywających w kolejnych falach kolonizacyjnych. Wyjątkowość dziejów Dolnego Śląska po II wojnie światowej polega nie tylko na niemal całkowitej "wymianie" zamieszkującej ten teren ludności, ale także ciągłej konfrontacji systemów wartości nowych osadników. Przystosowując się do odmiennych warunków życia, poznawali równocześnie kulturową przeszłość nowo zamieszkanych ziem, a sytuację dodatkowo komplikowały procesy integracyjne.

Zabytki kultury ludowej są najbardziej czytelnym świadectwem tych wszystkich zjawisk. Dlatego też do ich zabezpieczenia przystąpiono od początków organizacji muzealnictwa we Wrocławiu. Dział Etnograficzny, będący w latach 1948-1953 działem zamkniętym, był częścią Muzeum Państwowego, od 1950 r. noszącego nazwę Muzeum Śląskie, a od 1970 - Narodowe. Od 1953 r., kiedy udostępniono zwiedzającym wystawę czasową Kultura wsi dolnośląskiej, Dział ten stopniowo przekształcał się w otwarty. W roku 1954 dotychczasowy Dział wyodrębnił się jako samodzielny Oddział z siedzibą przy ul. Kazimierza Wielkiego 35 - w jednym ze skrzydeł budynku będącego częścią dawnego pałacu Fryderyka Wilhelma IV, gdzie już przed wojną, od 1926 roku, mieściło się Muzeum Zamkowe - Schlossmuseum. W gmachu tym Muzeum sąsiadowało z Muzeum Archeologicznym. W roku 1955 Oddział udostępnił zwiedzającym pierwszą część wystawy stałej poświęconej dolnośląskiej sztuce ludowej. Drugą, przedstawiającą kulturę materialną, otwarto trzy lata później. Dynamicznie rozwijające się Muzeum działało w tej siedzibie przez następnych kilkadziesiąt lat.

W 1999 r., w wyniku reformy muzealnictwa miejskiego, powstało Muzeum Miejskie, które wchłonęło dotąd samodzielne Muzeum Archeologiczne, przekształcając je w Oddział i przenosząc do budynku Arsenału. W tym samym roku wydano decyzję zmieniającą wcześniejsze postanowienia o komunalizacji dawnego Muzeum Zamkowego, poszerzając je o skrzydło będące siedzibą Muzeum Etnograficznego. Śladem tej decyzji Gmina Wrocław zażądała od Muzeum Narodowego przekazania Muzeum Miejskiemu fragmentu gmachu pozostającego w użytkowaniu jego Oddziału. Od tego momentu rozpoczęły się kilkuletnie negocjacje pomiędzy władzami samorządowymi i Muzeum Narodowym z jednej strony oraz władzami miasta i Muzeum Miejskim z drugiej strony, zmierzające do zapewnienia Muzeum Etnograficznemu odpowiedniej siedziby, gwarantującej bezpieczeństwo zbiorów i zapewniającej mu możliwość prowadzenia statutowej działalności. W roku 2004 zawarto Porozumienie, przyznające Muzeum Etnograficznemu na stałą siedzibę budynek dawnego letniego Pałacu Biskupów Wrocławskich przy ul. Traugutta 111/113. Muzeum wprowadziło się tu w październiku roku 2004, niemal od początku rozpoczynając intensywną działalność wystawienniczą i oświatową. W maju 2006 w nowym gmachu otwarto pierwszą wystawę stałą.
opinions avatar

Aleksander Derugo

Bardzo interesujące wystawy opowiadające głównie o historii dolnego śląska na przestrzeni wieków.

2016-02-16 8:22:31

Opinie

dla Muzeum Etnograficzne

Od wszystkich (1) | Od firm(0) | Od użytkowników(1)
Wszystkie100% (1)12m-cy (0)3m-ce (0)1m-c (0)
Pozytywne 100% (1) ---% (0) ---% (0) ---% (0)
Neutralne ---% (0) ---% (0) ---% (0) ---% (0)
Negatywne ---% (0) ---% (0) ---% (0) ---% (0)

Sprawdź, co mówią o nas nasi kontrahenci

Nadchodzące wydarzenia

Nadchodzące wydarzenia

Brak Wydarzeń

Aktualne oferty pracy

Aktualne oferty pracy

Brak Ofert

Dostępne zadania

Dostępne zadania

Brak Zadań

Zlecenia i przetargi

Zlecenia i przetargi

Brak Przetargow

Sprawdź dostępne kupony

Sprawdź dostępne kupony

Brak Kuponów

Malarstwo na szkle

<strong>Malarstwo na szkle</strong><br /> <br /> Liczący ok. 650 zabytk&oacute;w zbi&oacute;r Muzeum jest drugą co do wielkości (po Muzeum Okręgowym w Jeleniej G&oacute;rze) kolekcją dolnośląskiego malarstwa na szkle. Ta tak charakterystyczna dla kultury ludowej dziedzina sztuki, rozpowszechniona na całym obszarze Europy Środkowej, na Dolnym Śląsku rozwijała się gł&oacute;wnie w XVIII i XIX w. w rejonie Podsudecia. Sprzyjały temu kryzysy następujące w 2 połowie XVIII w. w tutejszych hutach szkła artystycznego, skłaniające zatrudnionych w nich rzemieślnik&oacute;w do poszukiwania innych możliwości zarobkowania. Techniki zdobienia szkieł wykorzystywali oni między innymi do produkcji obraz&oacute;w dewocyjnych. Wzmożone zapotrzebowanie na dewocjonalia - pobudzone przez Kości&oacute;ł szerzący zwłaszcza w czasie kontrreformacji kult świętych i cudami słynącymi wizerunk&oacute;w maryjnych - przyczyniło się także do powstania wielu prowincjonalnych pracowni niezwiązanych bezpośrednio z przemysłem szklarskim. Wytw&oacute;rczość tych wszystkich ośrodk&oacute;w, mająca już w końcu XIX w. charakter masowy i seryjny, znajdowała licznych nabywc&oacute;w wśr&oacute;d pielgrzym&oacute;w przybywających do lokalnych sanktuari&oacute;w. To właśnie w ich pobliżu, gł&oacute;wnie na Ziemi Kłodzkiej i w Kotlinie Kamiennog&oacute;rskiej, usytuowane były centra malarstwa na szkle. Kilkanaście warsztat&oacute;w, w tym kilka rodzinnych, odnotowano jednak także w G&oacute;rach Bystrzyckich i w G&oacute;rach Orlickich.<br /> <br /> W ikonografii obraz&oacute;w dolnośląskich zdecydowanie przeważają wątki religijne. Wśr&oacute;d około stu temat&oacute;w najczęściej powtarzają się przedstawienia Matki Boskiej z Dzieciątkiem, gł&oacute;wnie czczone w Bardzie, Wambierzycach, Kłodzku, na G&oacute;rze Iglicznej w paśmie Śnieżnika, a także po stronie czeskiej w Zlatych Horach i w Kralikach; ten typ wywodzącego się z Austrii wizerunku Matki Boskiej Wspomożycielki znany był także w Złotogłowicach koło Nysy i w Radochowie koło Lądka. Jedynym, ale niezwykle popularnym wizerunkiem wywodzącym się z Polski była Matka Boska Częstochowska. W tematyce pasyjnej osadzone są częste wizerunki Matki Boskiej Bolesnej, zazwyczaj odwołujące się do gotyckiej figury z Wielisławia Starego, oraz wizerunki typu Pieta, kt&oacute;re mogły być wzorowane na otoczonych czcią przedstawieniach w Bobolicach koło Ząbkowic Śląskich i w Mściwojowie koło Jawora.<br /> Licznym zobrazowaniom Chrystusa Ukrzyżowanego, ukazywanego także w cyklach Dr&oacute;g Krzyżowych, towarzyszą wizerunki Chrystusa w Grobie. Wielokrotnie występują, nie- mające identycznych wzor&oacute;w w sztuce kościelnej, obrazy ukazujące w parze (na osobnych, lecz zestawionych ze sobą identycznych obrazkach) Jezusa Zbawiciela oraz św. Jana Chrzciciela. Wyobrażeni oni są jako mali chłopcy, przy czym pierwszy trzyma w ręce kulę świata i koronę cierniową, a drugi małego baranka.<br /> <br /> Z grona świętych na plan pierwszy wysuwa się przedstawienie św. Anny jako nauczycielki małej Marii (wizerunki tego typu zyskały sławę jako przynoszące szczeg&oacute;lne łaski wiernym, na G&oacute;rze św. Anny koło Nowej Rudy i w Kowarach). Ten temat, podobnie jak przedstawienie św. J&oacute;zefa - opiekuna i żywiciela Dzieciątka Jezus, wywodzi się z kręgu przedstawień Świętej Rodziny. Wśr&oacute;d nich niezwykle popularne w malarstwie na szkle były apokryficzne sceny rodzajowe ukazujące Marię, J&oacute;zefa i małego Jezusa we wnętrzu domowym. Postacią występującą r&oacute;wnie często jak św. Anna i św. J&oacute;zef był także św. Antoni (patron ludzi ubogich i rzeczy zaginionych). Na pierwszy plan, podobnie jak w całej dolnośląskiej sztuce ludowej, wysuwają się św. Jan Nepomucen i św. Florian. Interesującym zbiorczym wizerunkiem jest przedstawienie Czternastu Męczennik&oacute;w Wspomożycieli, kt&oacute;rych kult na Dolnym Śląsku rozwinął się w Ulanowicach koło Krzeszowa. Tr&oacute;jca Święta w malarstwie, podobnie jak w rzeĄbie, występuje tu w dw&oacute;ch schematach ikonograficznych. Starszy, zwany Tronem Łaski (B&oacute;g Ojciec trzymający krzyż z Ciałem Syna), był przedmiotem kultu w austriackiej miejscowości odpustowej Sontagsberg; młodszy - przedstawia Syna siedzącego po prawicy Ojca.<br /> Tematykę świecką reprezentują portrety os&oacute;b panujących i ich rodzin, wojskowych politycznie związanych z Prusami, Austrią i Rosją, legendarne postacie znane z malarstwa słowackiego, bawarskiego i morawskiego.<br /> Od strony formalnej zbi&oacute;r ten cechuje silne znormalizowanie format&oacute;w, stosowano tu obok szklanego także tło lustrzane, wielokrotnie powtarzającym się motywem są czerwone goĄdziki umieszczane w g&oacute;rnych narożnikach lub usytuowane u dołu girlandy kulistych kwiat&oacute;w. Właściwe przedstawienie często umiejscowione jest w owalnym lub okrągłym obramowaniu.<br /> W całości kolekcji wyr&oacute;żnia się grupa najstarszych i najbardziej interesujących artystycznie obraz&oacute;w charakteryzujących się bardziej monumentalną kompozycją, stylizacją rysunku oraz szlachetną kolorystyką, w kt&oacute;rej przeważają r&oacute;żne odcienie barw pomarańczowych, niebieskich i zielonych.

Zobacz nasze produkty

Malarstwo na szkle

Zobacz nasze usługi

Zobacz nasze usługi

Brak Usług

Zobacz nasze portfolio

Zobacz nasze portfolio

Brak Portfolio

Gdzie jesteśmy

Polecają nas

Brak Poleceń

Nasi Klienci

Brak Klientów