Honaro na CES 2015 Serdecznie zapraszamy na nasze stoisko na targach CES

wiadomość

poleć

referencja

dodaj relację

dodaj do ulubionych
MUZEUM NARODOWE WE WROCŁAWIU INSTYTUCJA KULTURY SAMORZĄDU WOJEWÓDZTWA DOLNOŚLĄSKIEGO WSPÓŁPROWADZONA PRZEZ MINISTRA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO

MUZEUM NARODOWE WE WROCŁAWIU
INSTYTUCJA KULTURY SAMORZĄDU WOJEWÓDZTWA DOLNOŚLĄSKIEGO WSPÓŁPROWADZONA PRZEZ
MINISTRA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO
 
 
W każdą sobotę wstęp bezpłatny na wystawy stałe

Krasnale tam już były! Zobacz co zostawiły dla Ciebie w Załącznikach
.

 
Ceny biletów pozostałe dni to tylko:

normalny - 15 zł
ulgowy - 10 zł
grupowy - 5 zł
rodzinny - 10 zł (rodzic), 5 zł (dziecko)

Bilet do Panoramy Racławickiej upoważnia do bezpłatnego zwiedzania Muzeum Narodowego i Muzeum Etnograficznego.


Za nim wybierzesz się do Muzeum Narodowego sprawdź godziny otwarcia


H i s t o r i a


W czasie II wojny światowej budynki dawnych muzeów wrocławskich zostały całkowicie lub w dużym stopniu zniszczone. Na siedzibę powołanego 1 stycznia 1947 r. muzeum wybrano więc gmach, którego uszkodzenia były stosunkowo małe – budynek dawnej Rejencji, czyli Zarządu Prowincji Śląskiej, wzniesiony w latach 1883-1886 jako pierwszy gmach rządowy w Niemczech zaprojektowany w stylu neorenesansu niderlandzkiego. Autorem projektu był berliński architekt Ministerstwa Robót Publicznych Zjednoczonych Niemiec – Karl Friedrich Endell (1843-1891). Otwarte dla publiczności w lipcu 1948 muzeum działało początkowo jako „Państwowe”, od roku 1950 „Śląskie”, a w 1970 otrzymało nazwę „Narodowego”. Obecnie do Muzeum Narodowego we Wrocławiu należą dwa Oddziały: Panorama Racławicka i Muzeum Etnograficzne.

W budynku głównym (przy pl. Powstańców Warszawy 5) prezentowanych jest kilka wystaw stałych. Sztuce średniowiecznej poświęcone są dwie ekspozycje – Śląska Rzeźba Kamienna XII-XVI w. (parter) i Sztuka Śląska XIV-XVI w. (I piętro). Późniejsze dokonania artystów z tego regionu pokazano na wystawie: Sztuka Śląska XVI-XIX w. (I piętro). Wystawę Sztuki Polskiej XVII-XIX w. oraz Polskiej Sztuki Współczesnej można oglądać na II piętrze. Dzieje poszczególnych obiektów składających się na kolekcję Sztuki Śląskiej XII-XVI w. i XVI-XIX w. oraz historia jej gromadzenia i udostępniania są równie zagmatwane i burzliwe jak losy samego regionu. Śląsk rządzony był kolejno przez Piastów, królów czeskich, Habsburgów, później znalazł się w granicach Prus, od 1871 – zjednoczonych Niemiec, by po II wojnie światowej stać się częścią państwa polskiego. Do przełomu XVIII i XIX w. dzieła mistrzów śląskich były wyłącznie w miejscach, dla których powstały, czyli w świątyniach, klasztorach, przykościelnych gimnazjach i bibliotekach, oraz zdobiły wnętrza pałaców i bogate domy wrocławskiego patrycjatu.

W 1810 państwo pruskie przejęło majątek większości śląskich klasztorów. Zabytki odebrane zakonom w znacznej części stały się własnością utworzonego w 1815 we Wrocławiu Królewskiego Muzeum Sztuki i Starożytności (Königliches Museum für Kunst und Altertümer). Na siedzibę tej pierwszej placówki muzealnej wybrano klasztor poaugustiański na Wyspie Piaskowej. Od końca XIX do lat trzydziestych XX w. największą rolę w propagowaniu dzieł rodzimych twórców odegrały dwa najważniejsze muzea Wrocławia, powstałe w roku 1880 Śląskie Muzeum Sztuk Pięknych (Schlesisches Museum der bildenden Künste) oraz Śląskie Muzeum Rzemiosła Artystycznego i Starożytności (Schlesisches Museum für Kunstgewerbe und Altertümer) utworzone w 1899 (dziś żadne już nie istnieje). W gmachu pierwszego z nich założono Mistrzowskie Pracownie Malarstwa Krajobrazowego i Rzeźby i zorganizowano wystawę sztuki współczesnej.

Właśnie ze zbiorów Śląskiego Muzeum Sztuk Pięknych pochodzą malowidła wybitnego malarza śląskiego baroku Michaela Willmanna, niektóre rzeźby barokowe, a także dziewiętnastowieczne malarstwo niemieckie, będące teraz własnością Muzeum Narodowego we Wrocławiu. Natomiast Śląskie Muzeum Rzemiosła Artystycznego i Starożytności wytrwale gromadziło dawną sztukę użytkową i wspierało miejscowy przemysł artystyczny, organizując m.in. konkursy i wystawy wzorcowych wyrobów. Zabytki pochodzące z tego muzeum są trzonem dzisiejszej kolekcji rzemiosła artystycznego i śląskiej sztuki średniowiecznej. Podczas wojny z muzeów i kościołów wrocławskich wywieziono i zabezpieczono cenniejsze kolekcje. Akcja ta, zapoczątkowana w 1942 przez ówczesnego Konserwatora Zabytków Dolnego Śląska Günthera Grundmanna (1892-1976), uchroniła m.in. wiele obrazów Willmanna, a także liczne epitafia. Rozlokowano je wówczas w składnicach muzealnych na terenie całego Śląska. Znaczna jednak część wielokulturowego dziedzictwa tych ziem uległa zagładzie. Najprawdopodobniej Niemcom udało się wywieźć niektóre zabytki na Zachód, inne podczas działań wojennych uległy dewastacji i rozproszeniu. Dzieła zniszczenia dopełniły wojska radzieckie i szabrownicy.

W 1945 Śląsk znalazł się w granicach Polski. Powołany we Wrocławiu, już w maju tego roku, Referat Muzeów i Ochrony Zabytków zajął się m.in. zabezpieczeniem pozostałości dawnych zbiorów muzealnych. Ówczesne władze dążyły do zatarcia śladów niemieckich na Śląsku. Duże fragmenty kolekcji sztuki śląskiej, uratowane z pożogi wojennej, decyzją administracyjną trafiły do muzeów Warszawy, Krakowa i Poznania. Z czasem jednak, zwłaszcza po roku 1989, coraz liczniejsze zespoły zabytków zaczęły wracać na Śląsk.

Dzieje kolekcji Sztuki Polskiej XVII-XIX w. natomiast wiążą się z przekazaniem do Wrocławia w 1946 grupy dzieł ze zbiorów muzealnych Lwowa i Kijowa. Otwarcie w roku 1948 w nowo powstałym Muzeum Państwowym Galerii Malarstwa Polskiego, jako jednej z pierwszych, miało w ówczesnej rzeczywistości społeczno-politycznej ymboliczne znaczenie. Dla powojennych mieszkańców miasta, zwłaszcza dla wysiedlonych z dawnych kresów Rzeczpospolitej, wystawa była swoistym zadośćuczynieniem, namiastką utraconej „małej ojczyzny”.

Muzeum Narodowe we Wrocławiu ma jedną z największych kolekcji sztuki nowoczesnej w kraju. Stała Wystawa Polskiej Sztuki Współczesnej jest prezentacją dzieł twórców, którzy odegrali istotną rolę w rozwoju plastyki XX wieku. Wrocławskie Muzeum promuje polską sztukę współczesną, urządzając wystawy nie tylko w swojej siedzibie, ale także za granicą (m.in. na festiwalach mię-dzynarodowych w Cagnes-sur-Mer, São Paulo, New Delhi, w Faenzie).

Warto także wspomnieć o obrazach, rzeźbach, wyrobach rzemiosła artystów włoskich, francuskich, niderlandzkich, a także twórców działających w Austrii i krajach skandynawskich (dzieła te udostępniane są publiczności na wystawach czasowych). Kolekcja obejmuje prace powstałe od XV do początku XX wieku. Wśród najcenniejszych należy wymienić m.in. obraz Madonna z Jezusem i św. Janem manierysty włoskiego Angelo Bronzino, Pejzaż zimowy z łyżwami i pułapką na ptaki z pracowni Pietera Brueghela Młodszego oraz rokokowy Portret chłopca, przypisywany Jeanowi Chardinowi. Dzieła dwóch czołowych przedstawicieli europejskiej sztuki nowoczesnej: obraz Wieczorem Wassily’ego Kandinsky’ego i dadaistyczny kolaż Kurta Schwittersa są dopełnieniem kolekcji malarstwa obcego. Zabytki ze zbiorów wrocławskiego Muzeum Narodowego można podziwiać także poza jego siedzibą. I tak np. w dawnej rezydencji książęcej, dzisiejszym Muzeum Piastów Śląskich w Brzegu, prezentowana jest stała wystawa – Sztuka Śląska XV-XVIII wieku. Pokazane tam dzieła pochodzą głównie ze zbiorów wrocławskich, a sama ekspozycja jest uzupełnieniem wystawy śląskiej sztuki średniowiecznej i nowożytnej w Muzeum Narodowym we Wrocławiu. Ponadto istotna część naszej kolekcji (w tym meble i portrety rajców miejskich) składa się na wyposażenie starego ratusza, gdzie mieści się obecnie Muzeum Sztuki Mieszczańskiej – oddział Muzeum Miejskiego Wrocławia.


tekst: Iwona Gołaj, Grzegorz Wojturski, Muzeum Narodowe we Wrocławiu. Przewodnik, wyd. Muzeum Narodowe we Wrocławiu 2006.
opinions avatar

Aleksander Derugo

Bardzo interesujące wystawy

2016-02-16 8:22:31

opinions avatar

Magda Wolodko

Duży plus dla księgarni muzealnej za ofertę i obsługę :)

2016-02-16 8:22:31

Opinie

dla Muzeum Narodowe we Wrocławiu

Od wszystkich (2) | Od firm(0) | Od użytkowników(2)
Wszystkie100% (2)12m-cy (0)3m-ce (0)1m-c (0)
Pozytywne 100% (2) ---% (0) ---% (0) ---% (0)
Neutralne ---% (0) ---% (0) ---% (0) ---% (0)
Negatywne ---% (0) ---% (0) ---% (0) ---% (0)

Sprawdź, co mówią o nas nasi kontrahenci

Nadchodzące wydarzenia

Nadchodzące wydarzenia

Brak Wydarzeń

Aktualne oferty pracy

Aktualne oferty pracy

Brak Ofert

Dostępne zadania

Dostępne zadania

Brak Zadań

Zlecenia i przetargi

Zlecenia i przetargi

Brak Przetargow

Sprawdź dostępne kupony

Sprawdź dostępne kupony

Brak Kuponów

POLSKA SZTUKA WSPÓŁCZESNA

<strong>POLSKA SZTUKA WSP&Oacute;ŁCZESNA</strong><br /> <br /> od 11 września 2011 wystawa udostępniona jest w nowej aranżacji i nowym miejscu - na wyremontowanym poddaszu Muzeum Narodowego we Wrocławiu<br /> <br /> Kolekcja polskiej sztuki wsp&oacute;łczesnej w Muzeum Narodowym we Wrocławiu jest jedną z najbogatszych i najcenniejszych w kraju. Liczy ponad dwadzieścia tysięcy eksponat&oacute;w i obejmuje wszystkie dyscypliny artystyczne od malarstwa, grafiki i rysunku, rzeźby, szkła, ceramiki, fotografii aż do environment, projekt&oacute;w konceptualnych i dokumentacji<br /> happening&oacute;w.<br /> <br /> Stała wystawa Polskiej Sztuki Wsp&oacute;łczesnej &ndash; będąca autorską propozycją jej kuratora Mariusza Hermansdorfera &ndash; jest prezentacją obszernych zestaw&oacute;w prac wybranych artyst&oacute;w, od ich dzieł najwcześniejszych do ostatnich. W ten spos&oacute;b przez ewolucję artystyczną najwybitniejszych tw&oacute;rc&oacute;w ukazane są og&oacute;lne przemiany plastyki powojennej.<br /> <br /> R&oacute;wnolegle eksponowane są trzy gł&oacute;wne nurty sztuki nowoczesnej. W pierwszym przedstawione są prace artyst&oacute;w, kt&oacute;rzy wykorzystując wzory zaczerpnięte z natury, tworzą zharmonizowane układy formalne i barwne. Są to przede wszystkim dzieła zaliczane do kierunku zwanego koloryzmem i jego kontynuacji. Szeroko rozumianą postawę emocjonalną, wyrażającą się przez ekspresję i metaforę, reprezentują artyści pozostający pod wpływem dw&oacute;ch tendencji artystycznych: ekspresjonizmu i nadrealizmu. Zwolennicy sztuki racjonalnej, geometrycznej wyznaczają charakter trzeciego, ostatniego ciągu ekspozycyjnego galerii.<br /> <br /> Wystawa Polskiej Sztuki Wsp&oacute;łczesnej w Muzeum Narodowym we Wrocławiu to pokaz rozpoczynający się dziełami pochodzącymi z pierwszej dekady XX wieku. Sw&oacute;j obecny kształt zawdzięcza intensywnej działalności kolekcjonerskiej prowadzonej w latach siedemdziesiątych i osiemdziesiątych. Istotnym uzupełnieniem zbior&oacute;w sztuki wsp&oacute;łczesnej są dary samych artyst&oacute;w i ich spadkobierc&oacute;w. W ten spos&oacute;b kolekcja wzbogaciła się o prace m. in. Magdaleny Abakanowicz, Waldemara Cwenarskiego, Władysława Hasiora, Jana Lebensteina, Zbigniewa Makowskiego, Alfonsa Mazurkiewicza i J&oacute;zefa Szajny.<br /> <br /> Sztuka nowoczesna ze zbior&oacute;w wrocławskiego muzeum często prezentowana jest na wystawach czasowych w kraju i za granicą. Do najciekawszych zalicza się pokazy sztuki polskiej na Festiwalach Międzynarodowych w Cagnes-sur-Mer, New Delhi i S&atilde;o Paulo &ndash; od lat programowane i organizowane przez Mariusza Hermansdorfera &ndash; oraz ekspozycje zagraniczne dzieł Magdaleny Abakanowicz i Tadeusza Kantora.<br /> <br /> tekst: Iwona Gołaj, Grzegorz Wojturski, Muzeum Narodowe we Wrocławiu. Przewodnik, wyd. Muzeum Narodowe we Wrocławiu 2006.

Zobacz nasze produkty

POLSKA SZTUKA WSPÓŁCZESNA

Zobacz nasze usługi

Zobacz nasze usługi

Brak Usług

Zobacz nasze portfolio

Zobacz nasze portfolio

Brak Portfolio

Gdzie jesteśmy

Polecają nas

Brak Poleceń

Nasi Klienci

Brak Klientów